Holowanie a kodeks drogowy

Kodeks drogowy a holowanie

Holowanie samochodów występuje w przeciętnym ruchu drogowym stosunkowo rzadko. Spowodowane najczęściej jest jakimś uszkodzeniem elektronicznym bądź mechanicznym, przez które pojazd holowany nie może dłużej samodzielnie poruszać się aby np. dotrzeć do najbliższego warsztatu samochodowego w celu diagnostyki problemu.

Holowanie może odbywać się także np. w przypadku braku benzyny lub ropy w baku, co oczywiście uniemożliwia dalszą jazdę. Warunkiem holowania jest mechaniczny stan pojazdu, który pozwala na bezpieczne wzięcie tego pojazdu na hol, oznacza to, że samochodów, który np. ma przebite koło i nie posiada zapasowego koła nie może być holowany, gdyż istnieje duża szansa na zniszczenie opony, a tym samym felgi, co z kolei może przyczynić się do wypadku. Dziś przyglądamy się temu, co na temat holowania może nam powiedzieć polski kodeks drogowy.

Holowanie

Holowanie – artykuł 31, oddziału 9., rozdział 5 – ruch pojazdów – informacje z kodeksu drogowego aktualne na grudzień 2015 roku

Pierwszym ważnym zagadnieniem związanym z tematem holowania jest oczywiście prędkość. Standardowo w mieście możemy poruszać się z prędkością do 50 kilometrów na godzinę – o ile znaki nie pokazują inaczej (60km/h nocą) oraz do 90 kilometrów na godzinę poza obszarem zabudowanym (100km/h w przypadku drogi dwupasmowej). Artykuł 31. mówi nam natomiast, że pojazd holujący nie może jechać szybciej aniżeli 30km/h w mieście i dwa raz tyle poza nim. Jak widać przepisy są dość surowe, ale pozwala to na zachowanie optymalnych warunków bezpieczeństwa. Mniejsza prędkość sprawia, że łatwiej jest szybciej zahamować w nagłej sytuacji.

Polski kodeks drogowy, mówi o tym, iż musimy używać świateł mijania w ciągu całego roku. Kodeks drogowy przypomina również, że światła te muszą być włączone podczas holowania. Oznacza to, że jeżeli posiadamy światła LED, na czas holowania musimy dodatkowo lub zamiennie włączyć standardowe światła.

Jest to informacja stosunkowo oczywista, ale warto wspomnieć o tym, iż pojazd, który jest holowany musi zostać połączony z pojazdem holującym w taki sposób, iż ich przypadkowe rozłączenie na drodze będzie wykluczone, inaczej sytuacja wygląda w przypadku motorów kiedy to połączenie powinno być tak skonstruowane, aby mogło dojść do łatwego odczepienia.

Każdy holowany samochód powinien być odpowiednio oznaczony, najlepiej przyczepić trójkąt ostrzegawczy, dodatkowo włączyć światła pozycyjne lub wysyłać ostrzegawcze sygnały świetlne w kolorze żółtym – można włączyć światła awaryjne.

Istnieją dwie metody połączenia samochodu holowanego z holującym. Jednym z nich jest połączenie sztywne – rzadko stosowane w przypadku samochodów osobowych. Wymaga ona sprawności przynajmniej jednego układu hamującego. W przypadku połączenia giętkiego – np. przy pomocy mocnej liny holującej (niemetalowej) – wymagane jest sprawne działanie obu układów hamujących.

W kodeksie drogowym istnieje także (pod paragrafem 7.) zapis mówiący nam o tym w jakich odległościach muszą znajdować się samochody, które biorą udział w procesie holowania. Jeśli połączenie jest sztywne, odległość ta wynosi maksymalnie 3 metry, jeśli zaś zastosowaliśmy połączenie giętkie, nie powinniśmy znajdować się bliżej niż 4 metry od siebie i nie dalej niż 6. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że lina giętka powinna być odpowiedno oznaczona. Można wybrać dwa warianty:

  • biało-czerwone pasy
  • żółte lub czerwone chorągiewki