Jak obchodzić się z hamulcami?

Wymiana hamulców na nowe

Prędkość a zużywanie się hamulców w aucie osobowym

Zatrzymanie się z dużej prędkości jest śmiertelnym wrogiem hamulców. Poza tym prędkości boli bardziej niż można to sobie wyobrazić. Zatrzymanie się od 100 km/h, a nie 80, zmusza wykorzystania przez hamulce o jedną trzecią więcej energii. (Uwaga: przerażające formuła matematyczne nadchodzą). Wóz w ruchu nazywany jest energią kinetyczną. Oblicza się to mnożąc połowę masy pojazdu przez kwadrat jego prędkości. Hamulce poświęcają swoją wytrzymałość, przemieniając energię w ciepło. Trochę mniej prędkości oznacza dużo mniej energii kinetycznej – energia hamulca wciąż musi być zamieniana na ciepło, aczkolwiek nie wyzwala się jej aż tak wiele.

Prawa noga na pedale

Używaj tylko prawej nogi na pedale hamulca. Często widzi się samochody przejeżdżające ze stałą prędkością – lub jadące znacznie szybciej od nas ze światłami hamowania mocno zapalającymi się albo stale oświetlającymi tył samochodu, co oznacza, że hamują zbyt często i zbyt mocno (z konieczności). Hamując tylko prawą nogą, unikniesz jednoczesnego naciskania pedałów. Ponadto, będzie łatwiej oprzeć się niepotrzebnym zaworom hamulcowym (w tym momencie): tylko lewa stopa dotyka sprzęgła, tylko prawa noga hamulca – proste zasady. Jak większość kierowców wyścigowych niektórzy czasami używają hamulca lewą nogą, ale tylko w krótkich wyścigach lub podczas testów na maksymalnym obciążeniu maszyny. Takie zagranie jest jednak nie tylko niebezpieczne, ale także zabójcze dla podzespołów Twojego auta. Jeśli nie stać Cię nie często wymiany nie ma sensu się tak zachowywać.

Spójrz na tyle daleko, aż będziesz w stanie prawidłowo dostrzec światła hamowania, tworzenie kopii zapasowych ruchu samochodów sprawi, że zobaczysz spowolnienia na wzniesieniu, które właśnie stają się widoczne. Wielu kierowców używa hamulca, tylko dlatego, że ktoś przed nimi to zrobił. Może wydarzyć się tak, że pierwszy kierowcą dotknął hamulca bez powodu. To wymaga trochę praktyki, aby nauczyć się, kiedy hamulec nie musi wcale być używany. Naturalnie w niektórych przypadkach użycie hamulca w aucie przed nami na zupełnie prostej i pustej drodze może mieć jakiś powód dlatego zawsze zachowuj bezpieczną odległość od zderzaka samochodu poprzedzającego Cię abyś nie doprowadził do wypadku. Jeśli nie potrzebujesz tego – nie woź ze sobą zbędnych rzeczy – dzięki temu ograniczysz masę pojazdu, a to sprawi, że łatwiej będzie hamować a także przyspieszać. Jeśli przewozisz jakieś towary – zwłaszcza ciężkie – rozmieść ich masę równomiernie, aby nie doprowadzić przypadkiem do zbytniego przechyłu auta na zakręcie i trudności z hamowaniem.

Stare hamulce należy okresowo przeglądać

Wymiana płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy musi być okresowo zmieniany. Odnów płyn hamulcowy, zwłaszcza jeśli masz starszy pojazd lub kupiłeś pojazd używany. Nigdy nie wiadomo ile jest go w środku, to niewiele kosztuje a daje pewność, że nie musisz się martwić hamowaniem. Płukanie płynu hamulcowego spowoduje, że wewnętrzne elementy dłużej i lepiej będą dla Ciebie pracować. Płyn hamulcowy naturalnie przyciąga wodę. W przypadku awaryjnego zatrzymania lub po wielokrotnym hamowaniu, wilgoć zmniejsza skuteczność i moc hamowania. Wilgoć sprzyja również wewnętrznej korozji, która rujnuje gumowe uszczelki. Niektórzy producenci polecają odnowienie płynu hamulcowego co kilka lat. Podczas gdy niektórzy mechanicy kwestionują efektywność kosztową.