Rozrusznik jest niewielkim urządzeniem, odpowiedzialnym za uruchomienie silnika znacznie większego, od tego którym napędzany jest sam rozrusznik. Jest on poddawany wielkim obciążeniom i to bardzo często. Z tego też powodu, nie powinien dziwić fakt, że rozruszniki są urządzeniami które dość często się psują. Jakie są najczęściej spotykane awarie rozruszników?
Gdy podczas przekręcania kluczyka w stacyjce nic się nie dzieje, przyczyną tego może być niesprawny lub uszkodzony rozrusznik. Często jednak, winę ponosi układ, który steruje pracą urządzenia. Przyczynę niesprawności można łatwo rozpoznać w starszych modelach samochodów. Jest to bowiem brak połączenia elektrycznego. Często, połączenie z masą również zostaje zerwane, przez co samochód nie odpala.
W takiej sytuacji, gdy przewód masowy jest skorodowany i wisi obok urządzenia, należy dokładnie sprawdzić wszystkie połączenia. Często bowiem, jest to awaria włącznika elektromagnetycznego.
W przypadku, gdy po przekręceniu kluczyka miga nam lub gaśnie kontrolka, świadczy to o rozładowanym akumulatorze.
Stukanie rozrusznika i brak ruchu, również może być przyczyną rozładowanego akumulatora. Często bowiem, taki stan rzeczy można zaobserwować przy bardzo niskim napięciu. Włącznik elektromagnetyczny jest odpowiedzialny za takie zachowanie rozrusznika.
Znane są również przypadki pojedynczych stuknięć. Przyczyną jest najczęściej nadmierne zużycie rozrusznika. Dodatkowo, szczotki, które się zużyją lub zawieszą, mogą wywoływać podobne reakcje rozrusznika. Powyżej wymienione objawy mogą jednak świadczyć także o awarii uzwojenia.
Brak obrotu wału korbowego w przypadku działania rozrusznika, również należy do najczęstszych awarii urządzenia. Rozrusznik jest bezpośrednio połączony z wałem korbowym, za pomocą koła zamachowego z wieńcem zębatym. Często bywa, iż koło rozrusznika nie może zazębić się z wieńcem zębatym silnika. Przyczyną jest najczęściej awaria mechanizmu sprzęgającego. Często, za takie zachowanie obwinia się również widełki sprzęgające.
Zbyt wolne obroty rozrusznika są skutkiem rozładowanego akumulatora. Często jednak, przyczyną może być zbyt słaby kontakt tak zwanych styków elektrycznych. Prąd nie będzie docierał do urządzenia w sprawnym stopniu, gdy akumulator i jego części zostaną lekko zabrudzone.
Optymalna prędkość rozrusznika nie zostanie uzyskana również wtedy, gdy uszkodzony jest wirnik. Za taki stan rzeczy może również odpowiadać nadmierne zużycie szczotek. Ślizgowe łożyska wirnika są zacierane lub nadmiernie zużyte, przez co rozrusznik porusza się zbyt wolno.
Hałas podczas obrotów silnika, najczęściej posiada jedną przyczynę – nadmierne zużycie rozrusznika. Dźwięki, które wydawane są przez zębnik, którego zęby są już znacznie uszkodzone. Przyczyną może być również nieprawidłowe zazębianie się z wieńcem koła zamachowego.
Istotnym przypadkiem jest kręcenie się rozrusznika zaraz po uruchomieniu silnika. To zachowanie może szybko doprowadzić do zniszczenia rozrusznika. Najczęstszymi przyczynami są: zacięcie włącznika, nieznaczne awarie w stacyjce oraz blokada zespołu sprzęgającego.
Rozrusznik jako jeden z ważniejszych elementów w samochodzie
Dzięki obecności rozrusznika, możliwe jest odpalenie samochodu oraz jego używanie. Wszelkie niepożądane i nieprawidłowe zachowania o strony rozrusznika, mogą mieć wiele przyczyn. Warto jednak znać się chociażby minimalnie na działaniu rozrusznika oraz wiedzieć, jakie awarie zdarzają się najczęściej. Rozrusznik, jako jedna z obowiązkowych części każdego samochodu, szybko się zużywa, przez regularne, ogromne obciążenie. Niemniej jednak, urządzenie to musi działać sprawnie, jeśli chcemy odpalić samochód i bezpiecznie dojechać do celu.
Warto dodać, że awaria rozrusznika nie musi oznaczać konieczności jego wymiany. Naprawa lub pozbycie się usterek mogą wystarczyć w większości przypadków.
Naprawę rozruszników na terenie Rudy Śląskiej oferuje zakład AutoElektro: http://www.alternator-rozrusznik.pl/naprawa-rozrusznikow-i-alternatorow-w-rudzie-slaskiej/.
Be the first to comment on "Najczęstsze awarie rozruszników"