Jazda samochodem dla wielu osób wcale nie wiąże się z poznaniem swojego pojazdu od środka. Dosłownie od środka. Niektórzy w ogóle nie zaglądają do silnika, nie są świadomi istnienia pewnych części, nie wiedzą jak dokonać podstawowych napraw.
Ich wiedza zwykle ogranicza się tylko do wlewania płynów: do spryskiwaczy, oleju, do chłodnicy czy płynu hamulcowego, przy czym najczęściej dokonywana jest tylko pierwsza czynność, a reszta wykonywana jest podczas serwisu.
Warto zapoznać się z instrukcją obsługi swojego pojazdu i poznać mechanikę jego działania, zaznajomić się z łańcuchem wydarzeń, które jedne po drugich powodują rozruch i pracę silnika. Warto sprawdzić gdzie znajduję się poszczególne mechanizmy oraz wiedzieć od pracy którego z nich uzależniona jest praca drugiego. Dzięki temu w razie awarii możemy samodzielnie zdiagnozować problem i zadzwonić po wsparcie, które dostarczy nam potrzebne części bądź podejmie inne niezbędne działania. Czasami bowiem zdarza się, że pojazd może ruszyć, ale dalsza jazda jest bardzo niewskazana, na przykład podczas wycieku paliwa. Jego powodu mogą być różne, najgroźniejszym jest pęknięcie lub lekkie oderwanie przewodu paliwowego, tracąc paliwo, które leje się na gorący silnik możemy spowodować pożar lub sprawić, że inne części nie będą mogły działać prawidłowo. W przypadku zauważania nawet małego wycieku należy natychmiast odwiedzić mechanika, aby dokonał niezbędnych napraw. W zależności od modelu odpowiednie części mogą przekroczyć cenę nawet ponad 1000 złotych. Jeśli zaś uszkodzony jest wtrysk paliwa, wtedy naprawa z pewnością będzie jeszcze droższa.
♦♦♦
Oznaki wycieku są stosunkowo łatwe do wykrycia. Przede wszystkim we wnętrzu pojazdu czuć benzynę lub ropę. Drugą oznaką – przy mocniejszym wycieku – jest szybsze ubywanie paliwa. Aby sprawdzić zaś czy mamy wyciek należy zostawić samochód na pewien czas na płaskim podłożu, następnie otworzyć maskę, włączyć silnik i obserwować przewody paliwowe, jeśli doszło do wycieku na pewno zauważymy wydostające się skądś płyny. Prowizoryczne naprawy klejami bądź taśmami raczej nie będą skuteczne, a już na pewno nie są odpowiedzialne, dlatego serwisowanie będzie koniecznością.